"" Purple Area: Fokus på trädgården och ett kirskålstips

måndag, juni 13, 2011

Fokus på trädgården och ett kirskålstips

Inredningstokig eller ej, nu är det mest trädgården som står i fokus. Känns som det växer så det knakar just nu, hinner inte riktigt med att fixa så mycket som jag vill. Å andra sidan så kör jag ju ändå den lite vildväxta stilen. På terrassen däremot känns det lite stenöken, men den nyplanterade piprankan ser ut att ta sig snabbt så snart är där också en grönskande djungel. För er som har problem med kirskål så kommer här ett tips - kika på bild 3 - här var tidigare fullt av den stora plågan. Lägg en fiberduk rakt ovanpå kirskålen, fyll på 30 cm jord och plantera en marktäckare som du gillar i den nya jorden. Jag kör med murgröna som tar sig snabbt och fyller ut bra. Funkar hur bra som helst. Det var dagens tips det.


Right now its all about the garden in my head. These images are from my garden how it looks right now, I like the wild style with 'woodland' and wild flowers. But also the opposite withe concrete square pots and green plants.

12 kommentarer:

maria westerlund sa...

Riktigt, riktigt fint! Gillar de fina korgstolarna som bryter av. Du kan det där med trädgård! häls. miaw åland

Lilla huset på prärien sa...

Vad fint! Och vilket superbra tips mot kirskålen!! DET ska jag anamma inom kort när jag ska fixa till planteringslådor! :)

/ Jenny

Anonym sa...

Mycket fint!!!

Vad är det för fin klätterväxt du har mot fasaden (och mot den snygga, svarta spaljén)?

/Malin

Petra sa...

Verkligen ett snyggt sätt att få kirskålen ur vägen!
Jag undrar hur det går i din blivande ute-lounge :-) Soffans vara eller icket vara...
Petra

@my casa sa...

Väldigt fina bilder, väldigt bra tips mot kirskålen -
Tack!

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Det är verkligen helt underbart med allt som växer och frodas just nu.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Super härliga bilder från din fina trädgård. Snyggt med de svarta bamu pinnarna.

Anna

purple area sa...

Maria, smickrare där, kul att du gillar det!

Jenny, testa det funkar förvånansvärt bra faktiskt.

Malin, du är ju hopplös, läser inte texten utan bara tittar på bilderna, eller hur, det är en pipranka såklart! Kul att du gillar den :)

Petra, en mycket berättigad fråga, loungen ligger på is just nu. Det blev för många åsikter och för mycket att tänka på. Jag är förvirrad!

My Casa, kul att du gillar dem.

Ammi, ja visst är det!!

Anna, jag tyckte de där pinnarna var en bra idé men inser att de redan är alldeles för korta. Räknade inte med att piprankan skulle ta fart så snabbt. Det stod nämligen i beskrivningen att just piprankan tar några år på sig innan den tar sig riktigt. Där ser man.

emmixad sa...

Å bästa tipset på att bekämpa kirskål på länge! Detta ska prövas, min man sliter i sitt hår för att vinna kampen mot denna växt... TACK!

Anonym sa...

Haha! Ja, hopplös är jag nog! Dock inte på att låta bli att läsa dina texter, utan snarare på växtriket :-) Visste inte vilken av grönskan som var en pipranka... så illa är det ;-)

Tack för ditt svar och ha en bra dag!!

/Malin

purple area sa...

Malin, jag skämtade så klart med dig, jag gör nämligen så själv väldigt ofta. Läser inte utan bara tittar på bilderna, man har liksom så bråttom.

Ha det toppen!

/Susann

Anonym sa...

Finfint! Och bra råd om kirskålen!
kramkram Hillevi (Tnakar från Trädgårdsmästarn)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...