"" Purple Area: Kaktus - hiss eller diss?

tisdag, februari 01, 2011

Kaktus - hiss eller diss?

Kaktusen har börjat dyka upp lite här och var. Frida kallar den för årets trendväxt och Linda har tydligen 'snöat' in på just kaktusen och föreslår den som en 'Alla hjärtans dag blomma'. Nja, jag är för en gång skull mållös. Vet inte riktigt vad jag tycker. Vad säger ni är det en hiss eller diss?


All kinds of cactus plants seem to appear in the magazines lately. Frida calls it the trend plant of the year, Linda seems to think its a great gift for Valentine day. I don't know, what do you think. Love or hate?

Foto VtWonen

19 kommentarer:

baratradgard sa...

Diss. Jag är inte redo för kaktusens revival än.

Anonym sa...

Hiss - såklart! Jag har bloggat om mina några gånger. Jag gillar dem och tror att vi kommer att få se mycket sticksigt framöver :)

Lisbeth Williams sa...

Gillar de knubbiga, runda kaktusformerna. Och använde dom mycket i början av min homestaging-karriär (eftersom säljare sällan orkar hålla liv i annat...) Men nu har jag lagt ner det där med växt i kruka. Kör med trädgård istället. Förresten - visste du att kaktus är "förbjuden" växt i ett harmoniskt feng shui hem? Kanske är det därför den varit "försvunnen" ett tag?

Åpent^hus sa...

:) De håriga samler mycket støv, så de tycker jag inte så der mycke om. (prøver å skrive svensk, haha!)
Da gillar jag heller sukkulenter - som har samma skøna farg men ser mer levande og skinnande ut. Dom er lika odødeliga som kaktusen.

Innslag av grønt gør seg veldigt bra til sammans med den mycke anvendte mørka gråfargen nu for tiden.
Skønt bilde fra Rina Menardi under her også. Jeg elsker hennes arbeid.

Ha en fin en
Hilsen Åpent hus, Norge

petran på designinsight sa...

blir nog en hiss ändå! Jag gillar att de är lättskötta när jag absolut inte har gröna fingrar ;) men så tycker jag faktiskt att de är rätt tuffa. Finns många härliga former och sorter!

StinaTooMuchInspiration sa...

Jag är också kluven. Kan tänka mig en Svärmorskudde, men de där High Chaparallerna som växte hej vilt, samlade damm och vältes omkull av katterna... näää de hoppar jag nog.

Renata sa...

I Love! I have a collection im my home. I prefer mini (is this way that you write? smal kaktus). I love succulent. Do you know?

Margareta, ägare t o m 2014 sa...

Jag gillar kaktusar och suckulenter, så HISS från mig.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Tok-hissar kaktusen gör jag!
Både stickiga kaktusar, påskkkaktusar och suckulenter typ paradisträd. Jag älskar s.k. tråkiga fula växter.

Jag tänkte snart visa ett inlägg om de jag har. Härligt tok-fula:-)

M/S Design sa...

Diss!

Karena sa...

I do love succulents, and some of the cacti are beautiful! In my home I have a pot that holds several different varieties.

Be sure to enter my amazing Giveaway from Splenderosa!

xoxo
Karena
Art by Karena

Petra sa...

DISS...iallafall som alla hjärtansdag blomma!

Kniv och sax och kaktus till vännen aldrig ger... visst är det nån dikt som går så?

Hilda sa...

absolutely love. Catuses are very beautiful and special. And the the pretty pots can bring a lot of joy to a home.

Ella sa...

Hiss!!!

Åse - Interiörguiden sa...

Jag är inte så förtjust i kaktusar, vilket är synd för jag har en förmåga att ta död på alla gröna växter.

Anna sa...

Jag är också mållös inför kaktusens återkomst och just nu känns det som att jag dissar den. Jag är inte heller redo att ta in kaktusar här hemma än... Kram Anna

Formelle Design sa...

Är lite kluven med. Jag avvaktar nog med att köpa kaktus hem till oss för det känns inte som den ultimata växten när man har småbarn. Men kul att den blivit så populär! /Johanna

purple area sa...

Så kul att det här blev en fråga som engagerade många. Så kan det vara med vissa saker! Tack för alla kommentarer!!

Thanks for your comments, fantastic with so much different opinions!!

Designbird sa...

Jag har nog en delad mening om kaktusar. Minnen från 70-talets torra, rangliga kaktusar som fanns under ens uppväxt är ju inget att hurra för. Däremot stora "feta" kaktusar i modern tappning känns spännande. Skrev ett inlägg idag om just detta med lite bilder på "fina" kaktusar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...